Професійне навчання поліцейських: реформа, вимоги часу та реальність

Без рубрики, Новини університету

Поліцейський – одна з найромантичніших професій у свідомості підлітків. Герой чисельних кінофільмів і поліцейських романів. Енергійний, непідкупний, підтягнутий. Із відкритим поглядом, гарячим серцем і чистими руками. Професіонал своєї справи. Але то художній образ, повсякденні поліцейські обов’язки – то не сюжет із фільму.

Професія поліцейського вимагає постійного поєднання різнопланових людських і професійних якостей. Він повинен вміти співчувати, критично аналізувати, бути невтомним і загартованим, переважати правопорушників за розумовими, психологічними й фізичними показниками, вправно володіти зброєю, вільно орієнтуватися в чинному законодавстві, швидко приймати правильні рішення.

Справа підготовки фахового поліцейського – це справа не одного року наполегливого навчання, засвоєння здобувачем освіти десятків юридичних та інших дисциплін. Посада слідчого та ряд інших посад в поліції нерозривно пов’язані з наявністю вищої юридичної освіти (Наказ МВС від 13.02.2020 № 123) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0199-20#Text. Адже в повсякденній слідчій діяльності треба приймати рішення проводячи аналіз розслідуваних випадків крізь призму кримінального, кримінального процесуального, адміністративного, цивільного, господарського, податкового, земельного права тощо.

Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 081 «Право» https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-svita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf включає в себе перелік компетентностей випускника. Цей перелік складається з інтегрального, загальних та спеціальних різновидів знань, досвіду і навичок, потрібних для ефективної діяльності. Чи не найважливішими з них, зокрема, для слідчої діяльності, уявляються:

– знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини;
– знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права;
– здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти;
– здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції;
– здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності;
– здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення тощо.

Провідними освітніми установами, що на сьогодні забезпечують органи Національної поліції висококваліфікованими поліцейськими кадрами, є передусім заклади вищої освіти з специфічними умовами навчання системи МВС. Вони ж забезпечують своїх здобувачів вищої освіти спеціальними та юридичними знаннями, досвідом, надають можливість набуття відповідних професійних навичок.

Науково-педагогічний персонал профільних кафедр цих освітніх закладів складають діючі поліцейські, відряджені на посади науково-педагогічних працівників. Такі поліцейські педагоги відповідають вимогливим сучасним стандартам якості персоналу (Наказ МВС України від 13 лютого 2020 року № 123) https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-svita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf:
– стаж роботи на посадах у поліції не менше, а здебільшого значно більше, ніж три роки;
– освітній ступінь вищої освіти;
– відповідність рівню кваліфікації за спеціальністю, визначеному ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1187) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF#Text

Отже, підготовка поліцейського у спеціалізованих закладах вищої освіти на сьогодні здійснюється науково-педагогічним персоналом, який відповідає не лише загальним, а й спеціальним вимогам щодо стажу, досвіду, психологічної і професійної придатності виконувати службові обов’язки за посадами відповідних служб поліції. До специфічних умов навчання належать фізичне і психологічне загартування здобувачів освіти, використання різноманітних навчальних полігонів, проведення навчальних занять у нічний час та в інших штучно ускладнених умовах, використання методу поліцейського квесту, тобто, заздалегідь логічне ускладнення навчального завдання, додавання факторів стресу, ризику, несподіваності в навчальних ситуаціях.

Тому сьогоднішнє широке запровадження в навчальний процес методу поліцейського квесту, моделювання та обслуговування з навчальною метою типових та ускладнених життєвих випадків, надає змогу підготувати кваліфікованого поліцейського. Або ж навпаки, вчасно відсіяти, відрахувати з лав курсантів недостатньо схильних за своїми природніми здібностями здобувачів, надавши їм змогу закінчити навчання юридичній спеціальності на цивільному юридичному факультеті. Не втрачаючи при цьому зайвого часу на усунення академічної різниці, оскільки освітні (професійні) програми підготовки «Право (поліцейські)» за спеціальністю 081 «Право» на сьогодні включають в себе достатню складову юридичних дисциплін.

Таким чином, необхідність навчання поліцейських у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання системи МВС за спеціальністю 081 «Право» є очевидною, а підвищення престижності поліцейської професії має сприяти постійному підвищенню конкурсу на курсантські поліцейські факультети.

Захарко Андрій Володимирович
кандидат юридичних наук, доцент,
т.в.о. завідувача кафедри кримінального процесу

 

 


6 490